+31 (0) 615508137 info@tenhoveadvies.nl

Op Facebook kwam ik het volgende filmpje tegen:   Medewerker haalt gevaarlijke stunt uit

Het betreft hier een medewerker van een attractiepark die in een achtbaan klimt om een karretje dat is stilgevallen aan te duwen. De medewerker klimt omhoog zonder valbeveiliging en een omstander legt dit vast op film.

De reacties die onder het artikel stonden logen er niet om, ze varieerden van ‘wat dom’ tot ‘ maar dit is toch niet gevaarlijk’.

De storm van reacties lokte ook een reactie van de eigenaren van het attractiepark uit. De eerste reactie was dat de medewerker wel degelijk aangelijnd was, want er was valbescherming aanwezig, maar deze verklaring hield niet lang stand. Later werd verklaard dat de  medewerker ondoordacht, maar in het belang van de gasten gehandeld heeft en dat medewerkers altijd beschermd een attractie moeten ingaan en worden daar nu opnieuw op gewezen.

Ik vind het interessant om te weten waarom de medewerker onbeschermd naar boven is geklommen. Ik neem direct aan dat hij het in het belang van de gasten heeft gedaan, maar heeft hij het gevaar wel onderkend? Voelde hij zich veilig toen hij naar boven klom?

Veiligheid ontstaat door een gevoel van onveiligheid, maar het gevoel van onveiligheid verschilt van persoon tot persoon. Ik zou zelf absoluut niet zonder valbeveiliging om hoog gegaan zijn, omdat ik boven de 2 meter al de kriebels krijg en ik weet dat meer mensen dit hebben, maar er zijn ook mensen, zo blijkt uit de reacties onder het artikel op Facebook, die het normaal vinden om zonder beveiliging om hoog gaan. Zij vinden dit waarschijnlijk niet onveilig.

Toch zijn de consequenties als we naar beneden vallen voor allen hetzelfde, ik denk niet dat we het overleven als we van bovenaf naar beneden vallen.

Heeft de medewerker wel over de consequenties nagedacht? Heeft hij een risicoinschatting gemaakt? Als hij de risicoinschatting heeft gemaakt en de kans van naar beneden vallen als erg laag ingeschat, dan vraag ik mij af of hij wel het effect heeft bepaald.

Ook is bekend dat risicoacceptatie of risicotolerantie per mens verschilt. Deze risicoacceptatie en – tolerantie is afhankelijk van de omstandigheden, bij meer druk kan de acceptatie groter worden. (Als je op tijd op een afspraak moet zijn en je bent iets aan de late kant, dan kan je eerder besluiten het oranje verkeerslicht te nemen dan wanneer je ruim op tijd bent).

Ik heb ook gelezen dat de Inspectie SZW naar aanleiding van het filmpje onderzoek gaat instellen. Ik ben bang voor de werkgever dat dit een overtreding wordt en dat dit geld gaat kosten. Vervelend voor de eigenaren, maar vervelender zou het geweest zijn dat de medewerker naar beneden was gevallen.